Formel 1-säsongen 2024 inleddes med skandaler. Dessutom hade det första loppet knappt passerat förrän spänningen i paddocken ökade igen. Även om Max Verstappen med stor sannolikhet blir världsmästare kommer fansen att ha flera anledningar att följa utvecklingen i det största motorsportmästerskapet.
Red Bull-teamet är på väg att splittras
Det verkade som om det österrikiska teamet såg fram emot ännu en bekymmersfri säsong. Få tvivlade på att någon av rivalerna kommer att kunna bygga en bättre bil än Adrian Newey. Men problem kom från där de inte förväntade sig. I Red Bull började en kamp om makten. Även bästa online casino är redo att ta vad på vem som kommer att sluta som vinnare. Och även svenska spelklubbar erbjuder temaslots om motorsport.
Mitt under lågsäsongen anklagades Christian Horner för olämpligt beteende mot en av de kvinnliga anställda. Teamchefen ska ha tillåtit sig en alltför öppen och ibland till och med aggressiv kommunikation med sin underordnade. Representanter för Horner avvisade dock omedelbart alla anklagelser. Och fansen var förbryllade. Varför en flitig familjeman och en man som är på toppen av sin karriär, förstör hans liv.
Vid starten av den första Grand Prix var det inte klart om Horner kan stanna kvar i sin roll. Oberoende källor bekräftade att ledningen för Red Bull redan har erbjudit Christian att frivilligt avgå. Britten stod dock på sig och för att bekräfta sina avsikter anlände han till Bahrains Grand Prix, åtföljd av sin fru.
Omedelbart kom information om att utredningen inom företaget är klar och att Horner tagit bort alla anklagelser, men den här nyheten var bara toppen av isberget. Redan Jos Verstappen och Helmut Marko började antyda att Christian Horner borde ha bett om ursäkt och lämnat på engelska. Det blev uppenbart att kärnan i konflikten inte ligger i förhållandet mellan överordnad och underordnad, utan i den mest verkliga maktkampen.
Även om utredningen är över fortsätter konflikten på Red Bull att ta fart. Ingen vill ge upp. Självklart kommer detta att ha en negativ inverkan på teamets moral och förr eller senare kommer det att påverka resultaten. Jag förstår bara en sak: varför ordna en fejd, när ditt kungarike har uppnått framgång och välstånd?
Dödläget mellan FIA och Formel 1 fortsätter
Mohammed Ben Sulayem kommer helt klart inte att gå till motorsportens historia som en lojal chef för FIA. Utnämningen av den nya chefen för FIA var omedelbart fylld av skandaler. Ben Sulayem beslutade att börja med en utredning av sin företrädare Jean Todts finansiella utgifter, och hamnade senare i en nästan direkt konfrontation med Formel 1-cheferna.
Ben Sulayem försöker helt klart att underkuva Liberty Media. Det hela började med ogrundade anklagelser i riktning mot Toto och Susie Wolf. Paret påstods ha utbytt konfidentiell information mellan sig. Detta orsakade en storm av indignation och kommer säkerligen att fortsätta med ett högprofilerat rättsfall.
Omedelbart efter Bahrains Grand Prix framkom det att den nya FIA-chefen påstås ha försökt att störa Las Vegas Grand Prix. Icke namngivna källor rapporterar att vissa experter på uppdrag av Ben Sulayem letade efter detaljer som det är möjligt att välja och inte ge licens till den nya banan. Och det är ingen hemlighet att Las Vegas-loppet var Liberty Medias huvudprojekt för 2023.
Varken Formel 1 eller Mohammed Ben Sulayem är redo att backa. Tydligen står fansen inför en rad ömsesidiga anklagelser och uppmärksammade skandaler som kan få långt större konsekvenser än den vanliga mediehypen.
Team Alpine förlorar värdefulla medarbetare
Varje fan trodde att de viktigaste outsidersna i det första loppet kommer att vara Haas. Men det amerikanska laget lyckades mirakulöst hoppa över sina huvuden. Detta beror till stor del på kaoset i ledningen av Alpine. Det franska laget skakas bokstavligen av uppsägningar och det verkar som om det snart helt enkelt inte kommer att finnas någon kvar.
Först sparkades två viktiga Alpine-anställda i mitten av säsongen 2023, och nu har det meddelats att flera andra tekniska personal kommer att lämna sina positioner. Vi kan anta att Pierre Gasly och Esteban Ocon är bland dem som oftast skickar meddelanden till Toto Wolff och frågar om en överföring till Mercedes.
Alpine-chefernas tillvägagångssätt är inte vettigt alls. Det är uppenbart att regelbundna personalförändringar och omfördelning av en uppgift till tre nya ansikten på en gång inte kommer att leda till förbättrade resultat någon gång snart. Teamet befinner sig i en djup kris och kommer sannolikt att drunkna i den. Även om det finns en räddare nära paddocken, som kan låna en hjälpande hand till fransmännen. Detta är Michael Andretti.