När vi letar efter information söker vi ofta efter den i en sökmotor, tittar på de första resultaten och klickar sedan på det första resultatet. Håller du med?
De flesta individer ägnar bara några minuter åt att sålla igenom resultaten som kommer upp på en sökmotors resultatsida.
Endast en liten andel av de som söker fortsätter att titta på resultaten på nästa sida.
Det är därför det är så viktigt för digitala entreprenörer att hålla sina sidor högst upp i sökresultaten. Som tur är finns det en mängd olika metoder som kan användas för att öka sökmotorrankingen av ditt innehåll och få dig till toppen av resultaten. ”Bakåtlänkar” är en av dem.
I den här artikeln kommer vi förklara allt du behöver veta om länkar.
Vad är ”bakåtlänkar”?
Med ”bakåtlänkar” menas helt enkelt länkar som tar användare från en webbplats till en annan, oavsett om det är inom samma domän eller till tredje parts webbplatser.
För att uttrycka det på ett annat sätt, i en text, kan du inkludera bakåtlänkar som leder läsaren tillbaka till din webbplats eller till andra inlägg om samma ämne.
Interna bakåtlänkar leder läsarna till relaterat innehåll på din webbplats genom att dirigera dem till andra sidor på din webbplats. Som ett resultat har människor bättre tid och spenderar mer tid på din webbplats.
Bakåtlänkar kan också skapas till andra webbplatser om ämnet inte är helt täckt på dina sidor eller om du känner att du behöver ge mer information till dina läsare. Med hjälp av bakåtlänkar kan du guida besökare till domäner som du litar på och som har en hög grad av auktoritet i ämnet.
Det finns andra bakåtlänkar som tar besökare till din webbplats. En extern länk skapas när en annan webbplats eller blogg lägger upp en länk till en av dina sidor.
Genom att göra det antyder dessa webbplatser att du är expert på det området och kan svara på deras förfrågningar.
Inbound marketing och SEO förlitar sig mycket på korrekt användning av bakåtlänkar för att både säkra en hög ranking i sökmotorresultat och få fler besökare till din webbplats.
Även om det finns två typer av bakåtlänkar är det viktigt att veta skillnaden mellan dem så att du kan få ut det mesta av deras potentiella fördelar.
Länkar med ”Do Follow”
Dofollow-länkar är länkar som överför auktoritet från en sida till en annan.
Att ha en framstående portal i samma bransch länkar till din sida efter att du skrivit om teknik på din blogg ökar vikten av ditt material och stärker din position som auktoritet i ämnet.
När du lägger till dofollow-länkar till din egen webbplats händer samma sak.
Genom att göra det främjar du värdet och trovärdigheten för de webbplatser du rekommenderar.
I ett nötskal, genom att lägga till dofollow-länkar visar du dina läsare att du har tilltro till innehållet på de sidorna, vilket i sin tur ökar trafiken och förmedlar en positiv bild till Google.
Användarnas upplevelser kommer att skadas såväl som ditt rykte om dina externa länkar tar dem till tvivelaktiga webbplatser. När du skaffar länkar från skumma källor gäller samma sak.
Sedan finns det ”No Follow”
Däremot väger länkar som är märkta ”nofollow” ingen tyngd i fråga om auktoritet.
Genom att tagga en länk med detta attribut undviker du att upprätta en koppling till webbplatsen som länken pekar till. De som behöver referera till en tvivelaktig källa och innehåll som till varje pris måste undvikas kan tycka att detta är praktiskt.
Ytterligare ett skäl till att använda nofollow-länkar är att förhindra att bakåtlänkar räknas som en del av din sidas totala betyg av Google.
Vilka är fördelarna med att få länkar till din sajt?
Bakåtlänkar spelar en viktig funktion för att förbättra användarens upplevelse.
Människor kan hitta mer information om de begrepp och terminologi du har använt i ditt arbete genom att implementera den här metoden korrekt.
Det är inte ovanligt att se ett inlägg om ekonomin på bloggar för kvinnor. Även om din text är uttömmande, kanske du fortfarande inte kan täcka alla grunder när du skriver det här stycket, eller hur?
Om du inte har en blogg dedikerad till detta ämne kan du rekommendera andra bloggar som är specialiserade på detta område.
På så sätt kan du peka dina läsare i riktning mot ytterligare resurser som stödjer ditt skrivande.
Så länge du inte konkurrerar med din blogg är det en bra idé att länka till andra pålitliga webbplatser.
Hur viktiga är bakåtlänkar?
Bakåtlänkar, som vi diskuterade tidigare, används för att förbättra användarupplevelsen, men de spelar också en viktig roll i din SEO-strategi.
Närhelst din webbplats eller blogg nämns på högkvalitativa webbplatser inom ditt område, lägger sökmotorerna märke till det.
Detta är viktigt för att din webbplats ska nå toppen av sökresultaten och dra in organisk trafik.
Ett stort antal bakåtlänkar till din webbplats är som att tala om för Google att ditt innehåll är av hög kvalitet och bör inkluderas i de bästa resultaten när folk söker efter specifika sökord.
Vad är det bästa sättet att skaffa högkvalitativa bakåtlänkar?
När du har lärt dig värdet av länkbyggande är det viktigt att lära dig hur du skaffar bakåtlänkar av hög kvalitet.
Bakåtlänkar kan köpas, men detta är en taktik du bör undvika till varje pris. Dessutom riskerar du att bli straffad av Google, vilket kommer att ha en negativ inverkan på din sidas betyg.
Du kan få bakåtlänkar av hög kvalitet genom att länka mot andra webbplatser. Men tänk på att länka mot kvalitativa sajter. Nedan har vi listat några: